Göta Kanal 1

Per Brännström

LOGG

IDas renovering av hydraulkran
fönster till styrhytten
tak
2013-10-21 målning fribord

FAKTA OCH KOMMENTARSFÄLT RULLANDE PROJEKT

Fakta

 

Skeppsnamn Göta Kanal I

Call sign: SJWQ

Hemort: Nynäshamn

Båt typ: Arbetsmotorskepp

Byggort: Tyskland

Byggnadsår: okänt

Skrov: Nitat stålskrov

Först i Sverige, 1921 Göta kanal bolaget

 

Längd 22,18 m

Bredd: 5,42 m

Brutto tonnage 66 Brt

Djupgående: 2 meter, fullastad

Styrning, kätting (uppdateras till hydraul)

 

Historia

 

Byggnads år: okänt

19??-1991

namn: GE-KÅ1 /Balder

Tjänstgöring: Göta Kanal bolaget

Hemort : Sjötorp

Båt typ: Pråm/Arbetsmotorskepp

 

1991-2013, diverse ägare ombyggnationer

 

2013 SJWQ/12777 Göta Kanal I, ex Balder, fritidsmotorsk, fd pråm, 66/? Tyskland. Joakim Ohlsson, Nynäshamn sålt till Ida Mattfolk, Danderyd och Per Brännström, Sthlm (50/50) 130729. Ny hemort Sthlm. Inskrivet 130729

Motor

 

Albin, G61D, 6 cylindrig diesel

 

Märke: Albin

Bränsle: Diesel

Effekt: 88 Kw

Cylindrar: 6 st

Byggår: 1962

 

 

2014-02-05

Vi har som tidigare sagt letat historia på båten/pråmen, det har varit svårt att hitta men ett samtal som träffade tiktigt rätt gjordes igår. Efter mycket letande så har jag haft ett underbart samtal med Gunnar, en riktig båtentusiast på Göta kanalbolagets anläggning i Sjötorp har jag fått mycket mer information om vår kära lilla båt. På sjötorp har de tagit hand om Balder/Ge-kå 1/ göta kanal 1 från ngn gång på 70 tlaet fram till 1991 då den sålts till privatpersoner. VI fick ett bre skickat med originalfoton, gamla mätningar, upprskrivna reparationer mm.

 

Den skall som sagt ha bogserats från göteborg någon gång under 70 talet till sjötorp då Göta kanalbolaget köpte båten. Någon gång runt 1975 skall båten ha motoriserats med en Albin.

Den skall då även ha fått hydraulkran och en pålmaskin som skall ha drivits av en bolinder tändkula.

 

Runt 1985 skall den ha varit uppe och byt ca 5 ton plåt.

 

1991 skall den ha sålts via tidningen båtbörsen.

2014-02-01

 

Äntligen dags för flytt, perfekt väder, lugnt och stilla och -1 grad. Teamet samlas på båtarna vid 10.00, Ola, Pelle, Viktor, Ida, Niklas och jag mönstrar på. Nalle med sin pod styrning tog oss enkelt ut ut hamnen, lite trixande och omtag för att komma ut. Väl ute på fjärden så fick GK1 albin gå på lite mer en tomgång och hjälpa till med flytten, 4 knop gick det i.

Väl framme på skeppsholmen vid 13.00 har erik, johan och hannu lyckats frigöra tamparna till vega som hindrade infärd till kajplatsen. PÅ platsen ligger det även en hel del issörja som stoppar upp färden och gör att vi blir liggande stilla. De samlade på kajen (ganska många faktiskt, mor & far, familjen skoglund mfl)

Efter ngn timmes dragande kom han äntligen på plats i issörjan..

 

 

2014-01-28

Ida möter upp Ralf från kummelnäs och gör i ordning GK1, man lägger dit den lilla hamnbogseraren Nalle som styrmaskin.

Kranen lyfts upp ur vattnet med stora hamnkranen och placeras på fören. Ida noterar att GK1 matchar perfekt vågorna mot silja båtarna, lite instabil.

 

2014-01-22

PLaneringen av bogsering går vidare till skarp fas, kommande helg ser bra ut, bra väder, lite vind och int för kallt. Håller det sig så kommer båten att kunna flyttas

 

 

2013-08-01

Göta Kanal 1

 

Inköpt Augusti 2013 och då löstes den ut mot varvsfaktura på Kummelnäs varv.

De senaste årens historia är lite sorglig då skeppet under långa tider varit i vila.

Någon gång runt 1980-1990 så togs Göta Kanal 1 ur drift och lades i Nynäshamn för att tömmas ur och påbörja sin karriär som fritidsskepp. Joakim förvärvade skeppet runt 1990 och påbörjade en påbyggnad/ombyggnad av befintlig överbyggnad för att få en bra styrplats. Planerna då var att få en fungerande bobåt. Den gamla kättingstyrningen togs bort och motorn byttes. Idag sitter det en nyrenoverad rak 6:A Albin i som har blivit inlyft genom överbyggnaden. Renovering påbörjades och viss isolering har gjorts samt att planerna för en bra terrass på överbyggnaden.

Runt år 2000 så hade Joakim iaf beslutat sig för en försäljning och person x hade sagt att han tagit över båten och et köp var klart. GK 1 lämnades i denna karusell in till Kummelnäs varv där han slipdrogs och man konstaterade gropfrätning i vattenlinjen.

Hela vattenlinjen dubblerades enligt alla konstens regler samt att en del plåtar i botten byttes. Skrovmätning gjordes och de övriga delarna av skrovet befanns vara i gott skick. Skrovet blästrades och epoximålades samt att zinkanoder sattes dit under hela skrovet för att förhindra liknande skador i framtiden.

Räkningen för detta jobb blev ganska stor och affären sprack. Sensmoralen av detta är väl att inte genomföra något förens trafikverket och skeppsregistret har sagt sitt angående ett köp och att alla punkter är godkända. GK blev därefter liggande under ngn form av kvarstad/ obetalda varvsfakturor med en ägare som ansåg sig sålt båten men ej blivit av med den pappersmässigt och en ny köpare som inte ville kännas vid köp eller faktura.

Vid detta tillfälle fick vi upp ögonen för båten, ett skrov med vacker potential och perfekta bobåtsytor. Trots att han e flatbottnad så har han charm.

 

Efter många turer och frågor och lite problem hur det ekonomiska skulle lösas utan att någon riskerade att bli utan pengar, papper, fakturor skulder med mera så gick tillslut köpet igenom. En del av varvsfakturan löstes och en del betalades för båten.

 

Värt att notera är att trafikverket är bra mycket bättre att ta betalt för ägarbyte på båt än för bil, närmare 5 kkr får man nog räkna med för detta.

 

Efter ett par år i ”träda” var nu renoveringen igång igen. Planen för de första stapplande stegen innan höst och vinter 2013 är följande:

 

1: Ett vackert och snyggt yttre, ingen ide att bygga på en otät rosthög.

2: Funktion: motorn skall utrustas med styrning och reglage samt att en ny hydraulisk styrning skall byggas för att ersätta den gamla kättingen.

3: Täthet, fönster och isolering skall monteras för att möta vinterns frustande.

 

1:Ytskikt, ja vart börjar man. Ett däck som består av 80 m2 rostig durkplåt som skall slipas. Det råder alltid delade meningar om nålhacka och tvinnad roterande sliprondell och kanske några andra alternativ.

Det är väl lite tycke och smak samt tillång til tryckluft ec som avgör. Dock har jag en personlig förkärlek för sliprondellen och har därför annammat denna. Att tänka på är att använda långärmad tröja och heltäckande skydd, trådarna kan gå in upp till 2 cm i ben och arm (erfarenhet).

Tvätta därefter med tinner eller lacknafta (T-röd är för fet) och måla med tvåkomponent. Vissa anser väl att man skall rostskyddsmåla med ngn Zink primer eller plomb innan men så länge mna får hyggligt rent och ett heltäckande lager färg så har tvåkomponent funkad bra för oss.

 

Lejdare och fönsterkarmar som skall slipas och lackas. Träet var mycket anfrätt och svartnat men som tur var ej genomruttet vilket har gjort att det går att rädda.

 

Kontakt:

Per Brännström/Ida Mattfolk

070-9734174

brnnstrm@kth.se

 

Copyright © All Rights Reserved