fönster till styrhytten

Per Brännström

Fönster till styrhytten

 

Att montera fönster på en båt kan vara det lurigaste och kanske garanterat det sämsta man kan göra. De skall vara täta, isolera, gärna öppningsbara. Limmas mot ett skakande och vibrerande stålskrov och stå emot vågor, enkel match?

 

Hur gör man då?

Svaret är nog fråga inte mig men nedan kommer lite tips.

 

I styrhytten fans det utskurna platser för fönster. Den första tanken har nog varit att ha ett ”englas fönster” från utsidan som sedan pressats med ram mot skrovet. Detta är kutym på de flesta båtar som inte har enbart ventiler.

Varför skall man montera fönster från utsidan, jo, vid eventuella överslag i hård sjö så vill man inte ha in fönstren i knäet när man står och styr.

 

Är detta relevant på göta kanal?

4 meter upp, flatbottnad båt, primärt inomskärs, Nej.

 

Planen blev därför att få tag på fönster med bättre isoleringsförmåga.

Hur får man tag på 2 eller 3-glas fönster som passar konstiga former, man ringer uniglas. De var oerhört hjälpsamma och hjälpte mig att bygga fönster efter mått och mallskiva som passade de befintliga hålen.

 

Hur får man dit fönster?

Har man inte tänkt först och gjort fina raka hål i skrovet så att man kan montera med gummilist, presspassning eller annan fiffig lösning så får man ta alternativ två.

Butyl tejp, det bästa sedan silvertejp. Fantastiskt starkt och klibbigt… man har ett försök sedan sitter det

 

2013-11-05

Fastsättningen av fönster har fortsatt. Butyltejpen höll fönstrena mycket väl, säkrade upp dem med träkilar föratt få tryck under längre tid. Sedan kommer den prekära frågan hur tätar man och vad använder man. Efter att ha utvärerat LA fix frrån Leif arvidsson ( en av de rekommenderade gukkorna enligt fönstertillverkarna) så konstaterades att den nog var lite dåliig i kladdnivå, inet helt optimal i tätning samt att den inte alls var billig (110 sek/st). Skall man ha ett 40 tal för att töta det hela så gör det sina kronor. VI tittade då in på biltemas polyuretan fogmassas som kändes kladdig och fin, 60 ske/st och gjord för bruk under vattenyta, borde hålla tätt. På utsidan skar vi bort den utskjutande massan för att kunna få plats med tillräckligt tätande fog. På insidan fyllde vi upp hela volymen mellan fönster och karm så att rutan skall sitta i press och inte läcka.

Kusin Peter anslöt till byggandet och hjölpte till med ett par fönster.

 

2013-11-16

Sista fönstrena has nu monterats! Nedan följer en instruktion som jag tycker har fungerat bäst för mig, bildserien nedan illustrerar stegen. Se med andra ord från hur det såg ut innan till hur det ser ut med fönster monterade och klara.

 

1: Slipa fönster karmens insida, ojämnheter ger risk för läckage, för glatt yta ger svårigheter att fästa tejp och fogmassa.

2: Prova in fönstret, om ramen är för ojämn rikta den med hammare och träklossar.

3: torka rent med lacknafta

4: provmonteraigen så du vet hur fönstret skall passas in

5: Förberedelse, ta fram de saker du behöver, pass klossar, reglar, trasor

6: Ta fram och vik butylbandet. Vi tvalde et butylband som vi vek för att ta upp ojämnheter och volym. Egentligen hade nog en butylkorv varit bättre men det visste vi inte at det fanns. Leif Arviddson har en hel del produkter men är rätt dryga mot privatpersone. Karnag i Täby har mycket på lager, hälsa gärna från mig.

7: För applicera sedan det tätmedel som du skall ha, ivårat fall en polyuretan från biltema, det är väldigt mycket lättare att sätta dit detta innan än efter, man får bort all luft och får en homogen fog.

8: Torka av fönstret från fett med lacknafta och montera på vacuum klamparna.

9: Pasa in fänstret och tryck fast, butyltejpen fäster fantastiskt fort så man har bara en chans så träffa rätt.

10: Sätt dit distanser under kanterna

11: Applicera mer polyuretan lim och smeta det så att det fäster väl.

12: Tryck dit fönstret i hörnen så att massan fäster

13: Sätt fast tvärslå så att fönstret kan kilas fast

14: Skär bort kanterna som har tryckts ut på utsidan och foga från utsidan

 

 

HTML Comment Box is loading comments...

Copyright © All Rights Reserved